søndag 7. juni 2015

Hjemmelaget playdough

Det er den 7. juni. Sola skinner og barna leker ute hele dagen. Kjøkkenet er overfylt med skitne kjørler. Vi har det så travelt med å komme oss ut i det deilige været at vi ikke rekker rydde. Vaskerommet derimot er nesten tomt. Takket være kombinasjonen god klestørk og behovet for minimalt med klær! Livet er godt dere!

Neida, jeg tuller selvsagt. Ikke med at livet er godt, men resten! For her i Bergen drukner vi. Det finnes ikke regntøy som har sjanse til å holde ute de mengdene vann som faller fra himmelen. Hver eneste dag kommer det derfor inn nye doser søkkvåte klær. Vaskerommet drukner faktisk snart også. Her om dagen måtte vi til og med hente frem ullen! Og det er ikke på grunn av lyset vi ikke får sove om natten. Neida, mørke skyer skjuler lyset godt, men regnet faller så tungt til bakken at det høres ut som støy! Tapp, tapp, tapp, tapp... AHRG! Til og med katten er blitt deprimert, og mor selv lider visst nok av d-vitamin mangel. Så rart! :)

Ungene er møkk lei av å være inne og vi har spilt samtlige spill vi eier minst fire ganger. De krangler så støvdottene fyker og neste gang jeg hører " det var ... som gjorde det", tror jeg at jeg tar til tårene! Fytti katta altså. Jeg har ALDRI vært værsjuk, men nå røyner det på her!

Så i dag måtte jeg være litt kreativ. Minstemann elsker playdough, men for en tid tilbake kastet jeg siste rest med uttørket leire. Heldigvis er dette noe som helt fint kan lages selv. Det har jeg også gjort før. Basen er som vanlig trolldeig hvor en tilsetter litt sitronsyre før en koker massen til den blir seig og gummiaktig. Nytt denne gangen var at vi laget fargen selv. Spesielt kjekt for litt eldre barn om de får være med i prosessen :) Vi laget fire farger. Rød, gul, oransje og blå. Den oransje ble ikke så bra da gulrøttene mine hadde litt blek farge tydeligvis. Om du vil lage fargene selv så følger oppskriften her:

Basen er alltid 250 ml vann. Tilsett så:


  1. Rød: Skall av 2-3 rødløk. Jeg hadde også i noen frosne bringebær og litt rød paprika.
  2. Gul: 3/4 ss gurkemeie
  3. Oransj: En grovraspet gulrot.
  4. Blå: 2 ss blåbær. Ved å tilsette litt natron kan en få blåfargen mer blå enn lilla, men vær forsiktig. Jeg ble litt ivrig og fascinert over eksperimentet så min blå ble nesten svart! 



Når fargene er laget er du klar til å lage playdough. Finn en kjele og tilsett:

1 dl mel
1 dl farget vann
0,5 dl salt
1 ts olje
1 ts sitronsyre

Kok på svak varme så det ikke svir seg. Bruk en slikkepott eller sleiv og dra massene innover mot midten rundt hele veien. Tilslutt vil det klumpe seg sammen og bli til en ball. Da er den ferdig. Avkjøl den litt før du knar den lett sammen.
Litt arbeid, men egentlig veldig enkelt og ungene kommer til å være opptatt i timesvis. I alle fall var minsten her i huset det :) Om du ikke gidder lage fargen selv funker det helt fint å bruke vanlig konditorfarge til å farge vannet med.



Ønsker alle en fin ny uke!

//inspirasjon er hentet hos MommyPotamus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar