søndag 1. desember 2013

Kakemenn på agendaen

Da jeg var liten var 7 sorter standard vare. Var det ikke bakt 7 sorter så var det heller ikke jul på orn'tlig. På kakemenn og pepperkaker var alltid vi barna med og dette er et kjært barndomsminne. Selvfølgelig skal jeg videreføre denne gleden til mine barn så i dag var dagen for kakemenn baking!


Det er faktisk andre gang vi lager kakemenn i år. Aller helst skulle jeg ha skrevet at første porsjon var så god at den er spist opp, men sannheten er at den gikk i bosset! Noe gikk galt i prosessen, deigen ble for klissete og da jeg åpnet ovnen for å ta de ut luktet det så sterk salmiakk at jeg fikk tårer i øynene. Først prøvde ungene å si at de smakte som lakris, men så kom grimasene og da forstod jeg at dette ikke var noe å samle på. I dag prøvde jeg derimot å være litt mer nøye. Deigen ble fortsatt litt mer klissete enn jeg likte og jeg var litt småstresset. Skulle det ikke gå denne gangen heller???


Snute prøvde så godt han kunne med å hjelpe til. Han kjevlet og kjevlet til deigen var limt fast i kjevle. Når jeg så skulle bruke det hang selvfølgelig deigen min seg fast i hans. Da vi endelig kunne trykke ut figurer satt figurene fast i bordet og kakemennene fikk enten unormalt lang hals eller enormt lange bein. Pokker! Jeg så svart på det, men bet tenna sammen. Det var mel over alt og forkle er feigt!

Dette er altså låret mitt om det skulle være uklart.

Tilslutt var første brett ferdig. Spent åpnet jeg ovnsdøren og lettet kunne jeg konstatere at både samiakklukt og tårer var fullstendig fraværende. En hurtig kontrollsjekk av smaken måtte også til. Denne porsjonen var helt klart av et annet kaliber enn første. Og når Snipp sa "Mamma, disse er mye godere enn de i butikken," kunne jeg fornøyd slippe ut pusten og tildele meg selv noen husmorpoeng. Det ble kakemenn i år også!


Nå får vi se hvor lenge de varer. Små fingre er stadig vekk på jakt etter nye kakemenn så mor må vokte skatten godt. Den aller minste hjelperen ble fryktelig sliten av bakingen så han tok seg en velfortjent lur etter innsatsen.


Vi ønsker alle en god 1. søndag i advent!






5 kommentarer:

  1. Hi there!
    Your blog is Amazing!
    My is just a simple one.

    Paulo Gonçalves
    Portugal
    http://viajaredescobrir.blogspot.com

    SvarSlett
  2. ÅÅ så koselig!! Og så bra at de ble vellykkede i dag -etter en litt turbulent start hehe ;) Så ut som en riktig så vellykket familiesøndag <3
    Her blir det pepperkaker (lages hos bestemor) og kakemenn (lages hos oss med mormor i regien) Så det blir to sorter, og det får være mer enn nok! ;P
    Fortsatt god 1.søndag i advent!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir nok bare to sorter her hos oss også ;) Ingen i familien er spesielt glad i tørre kjeks så da er det ikke vits å bruke så mye tid på det heller.. konfekt derimot.. åh herlighet! :D

      Slett
  3. Åhh.. Æ som ikke skull bak nå t jul.. Æ hi jo ei oppskrift på kakemenn fra Voss, som æ MÅ prøv på nytt, me rett mengde sukker ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var den oppskriften vi brukte nå ;) Ble skikkelig seige og gode! :D

      Slett