torsdag 26. september 2013

Time to read- part 2

Da er vi kommet til serier. Dere er kanskje lei av at jeg maser om Nattmannens Datter. I så fall kan jeg bare beklage for her kommer enda et innlegg om denne serien. Eneste ulempen er at det er så fryktelig lang ventetid mellom bøkene så i helgen bestemte jeg meg for å myse litt mer på andre serier. Kanskje jeg fant noe jeg kunne lese i mellomtiden? Det skulle vise seg å bli litt problematisk. Lista som Nattmannens Datter har lagt er nemlig så høy at det nærmest er umulig å finne noe som fenger like mye. Etter min mening selvsagt. Jeg deler likevel resultatet med dere her så kan dere gjøre opp deres egen mening. Jeg kjøper alle mine seriebøker hos digitalbok.no og leser de på telefon eller nettbrett i en app som heter Aldiko. Alle bilder er også hentet fra digitalbok.no

Nattmannens Datter av May Lis Ruus: Ah.. ja- hvor skal man begynne siden jeg allerede har fortalt om denne så mange ganger før? Handlingen foregår i Bergen i 1701. Om jenten som ble plassert på fattighuset av sin far og etter hvert overført til Manufakturhuset som skal være et slags barnehjem, men er mer et sted for barnearbeid. Jenten som er foreldreløs og nærmest uten håp for framtiden. Hun er så lavt på rangstigen som man nærmest kan komme. Så skjer det saker og ting som tenner håpet igjen, men vil det vare? Forfatteren har en egen fortellerevne som tar deg rett inn tid og sted. Jeg lever virkelig i Lucies verden når jeg leser. Jeg kan nærmest kjenne luktene som befinner seg i byen, jeg kan se det Lucie ser. Ja, jeg er faktisk som en flue på veggen. May Lis Ruus er også veldig kunnskapsrik og det viser hun igjen i bøkene sine. Det hele er som en reise i tid. Til en tid hvor ikke alle hadde det like lett som vi har det i dag. Det er drama, det er kjærlighet, det er historie. Alt sammen i skjønn forening innenfor x antall sider. Jeg liker også veldig godt at hun ikke hopper så mye i tid. Til nå har jeg lest 12 bøker og det er enda ikke passert et helt år i fortellingen. Det gjør at den er detaljert, men ikke langtrekkelig og vi blir godt kjent med alle disse menneskene som sniker seg inn og finner sin plass i historien. I Lucies historie. Akkurat nå venter jeg på bok nummer 13 som kommer på mandag og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg!

Skjebnesøstre av Natalie Normann: Her er også første del av handlingen lagt til Bergen, men i litt senere tid. 1793. Jeg har foreløpig bare lest den første boken, men det er ingen tvil om at det her kommer til å skje mye spennende. Constance fra overklassen har forelsket seg i en under sin stand. Hun har derimot ikke tenkt å la klasseskille ødelegge for dem, men da de blir tatt på fersk gjerning av foreldrene hennes blir hun sendt bort. Først til en onkel og deretter til Christiania. Hos onkelen møter hun sin skjebnesøster, Karen, som jobber hos onkelen. Vennskapet de knytter skal vise seg å etter hvert endre livene deres på en måte som de ikke kunne forestille seg. Jeg har lenge tenkt på å lese bok nummer to, men har ikke kommet så langt enda. Så vidt jeg har forstått er ikke serien så lang, bare 13 bøker. Til nå er det kommet ut 11 så mulig jeg venter til alle er kommet ut.

Stina Saga av Renate Josefsen: Denne har jeg også bare lest en bok av. Handlingen starter i Ballangen i 1685. Jeg liker at den er lagt til et sted hvor jeg ikke kjenner så mye til historien fra før. Jeg lot meg ikke helt fenge av handlingen dessverre, men jeg har jo bare lest en bok. Veldig mange skryter av serien og med hentydninger til at Stina har hekseevner så er jeg ikke i tvil om at serien kommer til å by på uventede hendelser. Jeg er jo en sucker for romantikk og det savnet jeg litt i første boken. Jeg har derimot sniklest litt på omtalen til de neste bøkene så jeg tviler ikke på at det kommer! Stina og familien jobber og sliter i kobberverk. Det er hardt arbeid og de har knapt så de klarer seg. Formannen på verket får vi hilse på og han er både mystisk og skummel, men samtidig så liker jeg ham litt. Jeg er redd jeg kommer til endre mening om det videre i serien... Selve historien har forfatteren skapt på bakgrunn av et sagn som går i Ballangen og bare det er jo spennende i seg selv.

Krøniken om Ylva Alm av Ida S. Skjelbakken: Denne serien falt jeg for! Jeg har allerede rukket å lese to bøker. Man er i 1715 i Telemark. Ylva er yngste datter på en storgård og lever et trygt og beskyttende liv. Hun er likevel ikke som andre. Hun har spesielle evner. Når nabogården får et tilskudd til arbeiderne sine av en mann med navn Aksel Tveter er det duket for romanse, men også utløp for disse spesielle evnene. Han kan nemlig urtekunsten, hun ønsker å lære den. De forelsker seg selvsagt i hverandre, men ingen innrømmer det eller våger å si det. Det ville jo være en umulighet uansett! Eller? De har begge en amulett som viser seg å passe sammen, men hvorfor det? Bøkene er velskrevet og historien godt fortalt. Man skjønner litt, men ser ikke det hele og fulle bildet likevel. Her er det rom for tenking og fundering for hvorfor ting er som de er og hvorfor ting blir som de blir. I første boken ble jeg derimot litt forvirret i enkelte avsnitt da det ikke var noe luft mellom dem slik at jeg ikke oppfattet det når vi skiftet tid og sted. Det var derimot løst i andre boken. Liker du spenning, mystikk og romanse, ja, da er dette definitivt serien for deg ( og meg...) :)

Fredsår av Kristin S. Ålovsrud: Som man kanskje skjønner så er handlingen her lagt til årene etter 2. verdenskrig. Jeg innrømmer at det var en liten utfordring med omstilling fra disse gamle seriene til en tid hvor biler faktisk eksisterte. Vi blir tatt med inn til en familie med en avdød far, en mor og seks søsken. Hvorav en søster ble en så kalt tyskertøs fordi hun forelsket seg i en tysk soldat og to søsken som deltok i motstandsbevegelsen. Vi følger moren og Ragnhild som drar til Valdres for å ta seg arbeid hos en bonde der. I Lillestrøm har søsteren/ datterens kjærlighet til tyskeren skapt problemer for dem siden moren valgte å ikke slå hånden av datteren til tross for kjærlighetsforholdet. Vi får et godt innblikk i konfliktene det kunne bli av å enten være tyskertøs eller "godkjenne" et slikt forhold. Jeg har bare lest første boken enda, men vi får allerede her se flere sider av saken. Baksiden til motstandsfolket, populariteten, behandlingen tyskertøsene fikk og ikke minst hvordan dette påvirket de som stod midt i mellom. Jeg syns likevel det gikk litt fort framover for min del. Jeg kunne tenkt meg at det ble brukt mer tid på skildringen av spenningsscenene i boken, for,ja, det skjer dramatikk i denne serien også! :) Jeg sitter likevel igjen med et inntrykk av at jeg gjerne vil vite mer om dette så forfatteren har absolutt fanget min oppmerksomhet!

Da gjenstår det bare å ønske god leselyst for denne høsten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar