mandag 26. august 2013

Energibrød

I helgen fikk jeg et plutselig innfall om å bake brød. Jeg hadde lyst til å eksperimenter litt og laget derfor mitt eget energibrød! Jeg var litt spent på smaken, men vil absolutt si meg fornøyd med eksperimentet. Mannen godkjente det også. De små var kanskje ikke like begeistret, men det er jeg vant til. Snapp elsker brød, men da brød kjøpt i butikken. Om han hadde fått lov hadde han spist et helt brød alene. Problemet er at jeg tror han er litt intolerant for hvetemel og prøver å finne alternativer til brød, men det er slett ikke lett når han så og si bare liker brød. Fra butikken altså. Jeg hadde likevel et lite håp denne gangen. Han spiser det riktig nok, men rynker så kraftig på nesen at jeg er redd han kommer til å få rynker!

Til tross for lunken anmeldelse hos de små vil jeg likevel dele oppskriften med dere!

300 gr havregryn
100 gr sesamfrø
50 gr linfrø
50 gr solsikkefrø
150 gr mandler

Males til mel. Om man ønsker større biter av mandler kan man hakke disse opp for seg selv.

1 kg siktet spelt
1 pk gjær
1 liter lunkent vann
1dl olje
1 stor skje honning ( eller annen søtning)
Salt etter ønske

Blant alt sammen. Deigen skal være klissete og ikke slippe bollen slik vanlig brøddeig gjør. Eltes lett med sleiv i bakebollen før en spar det over i brødformer. Jeg fikk tre brød ut av denne deigen. Heves en time under plast.

Stekes i ovn på 200 grader i ca 50 minutter.


Brødet ble saftig og jeg har ikke hatt vondt i magen slik jeg vanligvis får av brød disse dagene hvor jeg har spist dette brødet så jeg kommer nok til å lage dette igjen. Til tross for at det ikke var ungene sin favoritt :) Nok et pluss er at det metter mye bedre enn butikkbrødene. Hurra for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar