onsdag 21. august 2013

Hjemmelaget

I helgen var jeg og de tre små bukkende Bruse hjemme alene mens pappaen og Bonusen var på fotballcup. Vi sparket helgen i gang med en spontan shoppingtur. Vi måtte jo ha nye klær til 1. klassingen vår. For å gjøre det litt ekstra spennende skulle vi ta både tog og bybane ( bergenser utgaven av trikk). Den som var mest spent var nok mor, men det gikk over all forventning så jeg var overbevist om at helgen kom til å bli super.

Søndagen ble vi derimot litt utålmodig alle mann og underholdning måtte til. Jeg følte meg brått litt kreativ så jeg gikk i gang med å lage play-doh. Hjemmelaget altså. Jeg forsøkte først en oppskrift jeg fant på nettet, men den inneholdt så mye olje at den bare ble fet. Jeg oppdaget at oppskriften stort sett var det samme som trolldeig så jeg tok utgangspunkt i det og resultatet ble veldig bra om jeg skal si det selv!


Konsistensen ble så og si helt lik vanlig play- doh. Utfordringen ble å få fargen jevn. Jeg brukte gelefarger, men det kan være det er bedre å bruke flytende konditorfarge. Ikke hadde jeg så stort utvalg heller, men ungene brydde seg ikke. De koste seg lenge med å lage pølser, pepperkaker og hamburgere. I mellomtiden kunne jeg drikke en kopp kaffe mens den fortsatt var varm. Luksus! Fargene jevnet seg også ut etter hvert som de knadde og kjevlet deigen noen hundre ganger så egentlig hadde jeg ikke trengt å bruke så mye tid på akkurat det.


Dersom du har lyst til å prøve er oppskriften enkel:

2 dl mel
2 dl kokende vann
1 dl salt
En ss olje
En ss sitronsyre

Bland det tørre og bland inn olje og vann. Rør det sammen til en jevn deig og avkjøl. Bland med ønsket farge. Anbefaler ikke å gjøre dette om du har planer om en fest i nær framtid. Ja, med mindre det er snakk om Halloween fest...


Jeg er fortsatt grønn/gul/brun rundt neglene etter prosessen tre dager etterpå, men det forsvinner vel snart og det var absolutt verdt det!

Lykke til! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar