torsdag 21. februar 2013

Hjemmelaget skyr

Jeg er veldig glad i skyr så bestemte meg for å prøve å lage dette selv. Resultatet smakte kanskje ikke akkurat som skyr, men sier meg fornøyd likevel! Fant informasjon om produksjonsprosessen på wikipedia og gikk i gang med friskt mot!

Du trenger:
En liter melk ( jeg brukte skummet)
Yogurt naturell

Varm opp melken til den er mellom 50 og 60 grader. Ta av platen og rør inn to ss yogurt til der er oppløst. Ha i en skål eller glass som du kan dekke til med lokk ( evt med et fat over) Jeg tror det er en fordel om det ikke er helt tett. Dekk med plast og plasser på varmekabler. Har du ikke varmekabler så pakk det inn i et håndkle sånn at det holder på varmen lengst mulig. La stå i mellom 8-15 timer ( kommer an på melken). Ikke rør i blandingen underveis! Når det er ferdig har du yogurt og du kan stoppe nå om du vil. Vil du ha skyr heller du blandingen i en panne og varmer det opp igjen. Blandingen vil nå skille seg til en ostemasse. Sil blandingen gjennom et håndkle eller lignende og ta-da! Du sitter igjen med skyr! Ikke spesielt lønnsomt, for en liter melk blir ikke mye skyr. Fordelen er at du nå kan smaksette den akkurat som du vil og være helt trygg på at du ikke får i deg noen tilsetningsstoffer du helst ikke burde innta! :)

Nå er det på tide å hive seg rundt og bare være husmor! For når jeg kikker rundt meg her er det bare å innse at det heldigvis ikke er en interiørblogg jeg driver! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar