onsdag 11. mars 2015

Sukkersøtt og sukkerfritt

Ute river vinden i taket. Jeg kan høre regnet piske mot ruten. Det er storm. Et vindkast løfter gardinen og sender et kaldt gufs gjennom rommet. Jeg grøsser og trekker dynen tettere rundt meg. Liker ikke sånt vær. Leter etter den varme kroppen din. Finner den og kryper tett inn til deg. Mage mot rygg. Du puster lett. Er langt borte i drømmeland. Bare sukker svakt i det de kalde føttene mine sniker seg inn mellom bena dine. Hånden min hviler mot brystet ditt. Kjenner det hever og senker seg i takt med hjerteslagene. Kroppen min fylles av glede. Så heldig jeg er som har deg. Du som er min trygghet og styrke uansett om det stormer eller er solskinn. Jeg vet alltid at du er der for meg. Å som jeg elsker deg! Jeg kryper nærmere. Pusten din er søvndyssende så snart sovner jeg trygt i varmen din.



Ikke sukkersøt pai

( Nok til 2 små skåler)
1 dl blåbær
1 dl kesam
Ca 1 dl havregryn
Vaniljestang eller vaniljepulver
En ss sukkerfritt eplesyltetøy
Ha blåbær i bunn. Jeg brukte halvtinte. Bland kesam med vanilje og legg over bærene. Strø over havregryn blandet med eplesyltetøyet. Om det ønskes en sprøere topping kan du riste havregrynene noen minutter sammen med eplesyltetøyet på en stekepanne eller lignende før du heller det over.
Stekes på 200 grader i 30 min.

( Denne kan også lages i en søndagsvariant. Prøv gjerne med epler! Til en stor paiform trenger du 3- 4 epler, 200 gr smør, 200 gr sukker, 200 gr mel. Bland smør og sukker før du blander i melet slik at det blir smuldrete. Hell over eplebåtene, strø over kanel og stek på 200 grader i 30 min. Så enkelt! For ekstra spenst tar du først på 2/3 av smulderet, tar på noen klatter vaniljekrem før du heller over resten av smulderet. Så enkelt, men så godt! Her forsvant den før jeg rakk å ta bilde. Denne paien var nemlig et uhell siden jeg manglet egg da jeg skulle lage eplekake..

)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar