tirsdag 30. april 2013

Drømmelykke gjør nye ting // stressmestring

Det å være mamma til tre ( fire) er ikke alltid en dans på roser.  All ære til de som syns det er det! Men altså.... i det siste har jeg kjent veldig på dette med stress. Stress er egentlig en helt normal reaksjon og kroppens overlevelsesinnstinkt. Om vi står overfor en farlig situasjon vil det være stresset som redder oss. Stresset gir signaler til hjernen at: Hey! Nå må du enten kjempe eller løpe for å redde livet ditt. Stress er med andre ord med på å skjerpe hjernen din. Du tenker klarere.

Sååå... hvorfor dette maset dersom stress er bra? Vel... i små mengder er det bra! Er man stresset over lengre tid kan dette bli helsefarlig blant annet fordi det konstante adrenalinet virker negativt på hjertet. Når man får økt adrenalin så jobber jo også hjertet fortere, right? Tenk på hjertebanken man får ved forelskelse for eksempel. Adrenalin.

Faren ved stress over lengre tid er at man kommer inn en slags ond sirkel. Man føler man ikke rekker over alt, noe som gjør at en kanskje stresser enda mer. Sannheten er kanskje egentlig at det er alt stresset som gjør at en ikke orker å gjøre alt en hadde tenkt og har mest lyst til å sløve på sofaen. Stress tapper en rett og slett for energi. En energityv. Man skjønner kanskje ikke nødvendigvis at en er stresset for dette skjer gradvis og man venner seg til å leve på et slags høygir og man har tusen unnskyldninger for at man er sliten: Helt normalt å være sliten med små barn, barna har mange aktiviteter, ingen hjelper meg med husarbeid, mye å gjøre på jobb og så videre.



Jeg kan kun ta meg selv som eksempel her for jeg er en som typisk stresser. Jeg har i perioder vært så sliten at jeg nesten gråter når klokken ringer eller ungene våkner alt for tidlig. Et av mine problemer er at jeg tar stresset med meg når jeg sover. Da sover jeg dårlig. Jeg våkner gjerne flere ganger i løpet av natten og sover veldig urolig. Dette er ikke noe godt tegn! God søvn er nemlig en ypperlig måte å bekjempe stress på. Igjen denne onde sirkelen. En annen ting jeg merker når jeg stresser er at jeg har veldig mye vondt. Naturlig nok i nakke med påfølgende hodepine for de fleste, men jeg kjenner også dette i ledd, skuldre og bryst. Da Snipp var baby stresset jeg mye med amming i tillegg til at han var et veldig urolig barn. Jeg pustet med skuldrene og brystet mitt låste seg. Til slutt måtte det en kiropraktor til. Det å stresse kan også føre til bekkenproblemer og mageproblemer fordi stress virker inn på pusten som igjen henger sammen med andre ting. Kroppen er et intrikat system, ikke sant? :) For å lese mer om stresspust kan dere ta en kikk her.

Som dere sikkert har skjønt er utfordringen min å stresse mindre. Eller helst forebygge. En ting som har veldig god effekt er trening. Problemet mitt er at jeg sliter med å motivere meg til trening da alt kjennes som et ork. Akkurat for øyeblikket ser jeg litt svart på ting.. Som en slags depresjon på en måte. Jeg må derfor drive litt mental trening og kanskje litt alternative metoder for å finne tilbake til meg selv. Prosjektet deler jeg selvsagt med dere!



Mitt første forsøk gjorde jeg i går kveld. Før jeg la meg lå jeg fem minutter på spikermatte. Helt fantastisk! Jeg kunne formelig føle stresset forlate kroppen og energien fant veien tilbake! Så det skal jeg nok få inn som en vane. Vel anvendte penger med andre ord. Jeg kan jo også legge til at jeg sov som et barn i natt, uten 100 oppvåkninger. Da jeg våknet, faktisk litt for seint, men uthvilt. Akkurat det kan jeg ikke huske sist jeg opplevde. Morgenstell og kaos gikk på skinner. Ingen var sure og til tross for dårlig tid var det ikke noe stress. Både mor og barn kom tidsnok til både jobb og barnehage.

Vil også legge til at dersom du føler at noe ikke stemmer med kroppen din bør du alltid søke råd hos lege før du prøver å fikse det på egen hånd! :)

Dette var del 1, del 2 finner dere her!

( bilder lånt fra google)

4 kommentarer:

  1. Oi, dette var veldig interessant lesning! Og som skrevet til meg! Jeg er en stresset tikkende bombe for tiden, tar lett til tårene om ikke ALT går etter planen min..
    Og i går hadde jeg så vondt i bekkenet som jeg ikke har hatt siden jeg gikk gravid.. og say WHAT!? ..det kan altså være stresset!!!? Tror jeg må hive meg på dette prosjektet Drømmelykke, med mental trening! Nå, ut og kjøpe spikermatte!! Dette var AKKURAT hva jeg trengte å lese i dag, tusen takk kjære bloggvenn! Klemmer i massevis <3
    (ps. er så deilig å lese noen ærlige linjer i havet av rosa shabbby just loooove my hubby-blogger!!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så glad det falt i smak! :D Jeg skriver nå liksom bare det som ramler ned i hodet mitt og overrasker meg selv litt innimellom også.. hehe Jeg føler at nesten uansett hvor jeg leser nå så går det i trening! Selv interiørbloggerne skriver om trening, kosthold og vektnedgang nå om dagen... jeg har heller ingen planer om å slutte å være ærlig og bare vent til del 2 kommer, jeg tror du kommer til å bli overrasket! :D Du må gi meg et ord om spikermatten funker da ;) Klem klem <3

      Slett
  2. Stå på! Spikermatte høres virkelig ikke ut som noe for meg med en smerteterskel på null, men så lenge det funker er ingenting bedre enn det! Du får hive kidsa tidlig til sengs i helgen og roe ned med en havregrøt som blir levert ;-) Vi snakkes!! -S

    SvarSlett
    Svar
    1. Trenger ikke smerteterskel for å bruke spikermatte for det er ikke vondt! :) I begynnelsen kan du legge den på en madrass sånn at det gir litt etter, eventuelt ha en tynn t- skjorte på. Du kan teste min når du kommer på besøk! Bring the kids og så lar vi de herje rundt mens vi koser oss med spiker og hvem vet, kanskje jeg slår til med en kake????

      Slett