lørdag 21. desember 2013

I denne søte førjulstid

I hele desember har jeg jaktet på julestemning og perfekte julegaver. Ja, for hva ønsker egentlig tante Olga seg? Eller bestefar? Eller alle de andre som du alltid har dårlig samvittighet for når desember dukker opp. Hadde du bare fulgt de bedre opp i løpet av året så hadde du kanskje visst hva de ønsket seg også! Jeg føler meg som en desperat jeger i butikkene. Svetten siler. Tusenvis av andre desperate jegere jakter sammen med meg og presser seg nådeløst meg i det de endelig har oppdaget akkurat det som stod oppført på ønskelisten. Jaktsesongen er snart slutt og jeg bare MÅ bli ferdig med disse julegavene slik at jeg kan komme meg hjem for å vaske huset fra topp til bunn (har heldigvis ikke kjeller så sparer en etasje). Huset skal skinne må vite og Snapp har allerede ymtet frampå om at han ikke syns jeg er spesielt flink til å vaske... Sju sorter skal bakes ( jeg har bakt en runde med kakemenn, men de er tom + fått fem bokser med julekaker fra familie og de er også tom!), helst skulle jeg ha laget litt konfekt også, og så skulle jeg ha vært på kurs hos min mor for å lære meg å lage rullepølse og julesylte. Kanskje jeg skulle ha laget litt sild også for det er jo julemat! Til og med Stoltenberg spiser det til jul.

Mens jeg tenker på alt som må gjøres kommer jeg på at jeg har glemt å tenne det tredje lyset i adventsstaken. Jeg kapitulerer og må innrømme at selv om jeg langt fra er i rute så kommer nok julekvelden likevel. På denne kjerringa kommer den visst alltid som en overraskelse! En kollega av meg fortalte at hun litt før jul går med blomster til noen eldre på et aldershjem som hun vet har familien langt borte. For en fin gest! Det viktigste i julen handler jo nettopp om det. Om å ta vare på hverandre. Alt trenger nok ikke være perfekt for at julekvelden skal bli bra :) Ofte er det nok å være sammen. Neste år skal jeg likevel stille bedre forberedt og planen er å starte denne oppgaven allerede i januar med å bli flinkere til å besøke disse som jeg ser alt for sjelden!

Lykke til med siste innspurt! :)

4 kommentarer:

  1. Haha.. det er noen som ikke vet å begrense seg, altså!

    .. men det er noe med det å strekke de gode tankene utover året og ikke bare konsentrere dem rundt desember. Disse vi sender julekort til; de fins resten av året også!

    Alt trenger ikke være perfekt, nei, og "perfekt" er uansett bare noe som befinner seg inni hodet til den som søker det.

    God jul!

    Håper du "rekker" å slappe av litt de siste adventsdagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mye av dette er riktig nok satt på spissen for jeg kan slett ikke skryte på meg å ha gullende rent hus til julaften ;) Blir mest som en påminnelse til meg selv om st julen handler om viktigere ting!

      God jul til deg også! :)

      Slett
  2. Apropos statsministere.... Erna spiller også Candy Crush på mobilen, så jeg slenger beina på bordet og slapper av litt til. Og nyter tanken på at vi ikke skal feire jul på hjemmebane i år heller:)

    God jul! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk ny mobil for en tid tilbake og har ikke lastet ned candy crush igjen! Verdens teiteste spill, man blir jo helt avhengig jo ;) Vi skal heller ikke feire jul hjemme i år, men er liksom den ene gangen i året vi gjør et forsøk på å ha det både rent og ryddig samtidig så dumt om vi må vente et helt år til neste gang! :D

      God jul!

      Slett