mandag 9. september 2013

Jakten på skogens gull

Det sies at man lærer så lenge man lever. Jeg har i dag lært at det slett ikke er spesielt lurt å ha hjemmekontor når det er planleggingsdag i både skole og barnehage! Dagen startet med at jeg hoppet ut av sengen etter å ha overhørt en samtale mellom de to minste på badet. Jeg oppfattet så vidt bruddstykker om smokk, do og tiss. SHIT! Da jeg ankom åstedet var det riktig nok en som hadde forært smokken sin til dotrollet og det var vått på hele gulvet. Kunne jo ikke risikere å treffe smokken så gulvet var et MYE tryggere sted. Jada.. Siden gikk dagen i ett med interessante leker som:  "Hvem tar kniven først? - mamma eller Snute?", "Hvem løper raskest opp trappen UTEN å snuble?" eller min favoritt "Hvem kan hoppe gjennom hele sofaen uten at en faller på gulvet?". Så etter en lang innedag, selvfølgelig med et lite avbrekk innom valglokalet, tok vi oss en tur til skogs.

Jeg har oppdaget en sånn fin blogg og her om dagen skrev Tine om hjemmelaget kreklinglikør og jeg oppdaget at de bærene jeg vanligvis freser forbi når jeg jakter på blåbær faktisk kan brukes til noe. Så inspirert av henne dro jeg med meg Snapp og Snute ( de var de eneste som meldte seg frivillig) til skogs. Helt typisk så fant jeg ikke en eneste krekling, vanligvis er jo det det eneste jeg finner, men jeg har aldri tenkt at jeg kan spise dem. Det vi fant denne gangen var faktisk blåbær. Så da vi hadde funnet dem var egentlig ungene fornøyd og klar for å dra hjem. Omvendt taktikk fungerer tydeligvis i naturen også...


Det er tydelig at høsten er på vei og det liker jeg. Jeg er helt klart et høstmenneske. Jeg syns det er deilig når det blir kaldere ut, men fortsatt ikke iskaldt. Jeg er nemlig ikke spesielt glad i skrape is av bilen. Bilen vår er ikke spesielt begeistret for det heller så den pleier å reagere med full stans når du endelig er ferdig med å skrape den, men det er en annen historie. Det er fint å gå i fjellet om sommeren, men jammen er det fint i fjellet om høsten også. Når fargene kommer fram er det helt perfekt så det blir nok noen fjellturer framover til tross for at sommeren er forbi. I alle fall om vi ser på kalenderinndelingen. Erfaringsmessig kan det komme mange fine og varme dager i september også!


Ungene var veldig fascinert av all soppen vi fant. Jeg er ingen soppekspert og lever etter regelen om at ALL sopp som ikke er kjøpt i butikk er giftig. Jeg kunne godt tenkt meg å lære mer om sopp og bli tøff nok til å jakte på dette, men det er ingen som vil ta meg med på tur og i alle fall ikke fortelle meg hvor jeg finner sopp! Kan ha noe med at jeg alltid spør etter kantarell. Rart. Så enn så lenge nøyer jeg meg med å ta bilder av det. Kanskje noen vet hvilken type sopp det er?




Nå er det tid for å benke seg foran tven for å få med seg valgresultatet. Jeg krysser fingrene for at det blir et godt valgresultat etter mitt ønske ;-)

2 kommentarer:

  1. ;D Herleg. Strengt tatt er det bra du ikkje åt nokre av dei der :D
    Kantarellen er so spesiell so når den er lært kan ein nesten ikke ta feil :D

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Var det å finne den kantarellen då... Kanskje eg finn den på fredag? ;)

      Klem!

      Slett