søndag 26. januar 2014

Kjærlighet i en matboks

Jeg har vært nødt til å krype til korset. Tidligere har jeg sett på dette med å skrive lister på alt mulig som tvangstanker. Og det skulle jeg IKKE ha på meg at jeg slet med. Tvangstanker eller ei- nå er jeg blitt en av dem .. Faktisk så opererer jeg ikke med mindre enn TO lister når det kommer til mat. Tre om vi teller med handlelisten. Jeg har en med middagsoversikt i flere uker framover og så har jeg en hvor jeg skriver ned alle måltidene gjennom uken. Dette gjør jeg a) for å passe på at jeg spiser alle mine måltid i løpet av en dag, b) for å kunne variere på alle måltider, ikke bare middag, og c) for å ha mat i huset til å variere med!

Jeg skal ikke skryte for mye, vi har bare gjennomført første uken enda, men til nå har det fungert fantastisk! Ta lunsjene for eksempel. Tidligere har jeg tenkt at: næh.. sorry, mine barn var ikke så heldig at de fikk en Kaluza til mor og slike kreative nistepakker har jeg ikke tid til. Eller kreativitet til. Nix og nei. Likevel gjorde jeg et forsøk til. Og med litt planlegging så går det faktisk bra! Nistesmøringen som tidligere var det kjedeligste jeg gjorde og min samvittighetskval nummer 1 er plutselig blitt kveldens høydepunkt. Jeg koser meg på kjøkkenet og føler at jeg faktisk sender med litt kjærlighet i den matboksen selv om det ikke er så avansert. Her er litt av det som ble med til lunsj denne uken:

Matmuffins med egg og bacon.

Salat med skinke. 

Grove pannekaker med pålegg...

..rullet sammen.

Og når Snapp kommer hjem med stjerner i øynene og sier: Mamma, kan jeg få sånn skive i morgen også for den var bare sååååå god! Da blir jeg såååå glad inni meg og tenker at det faktisk er verdt de fem minuttene ekstra. Planlegging er tydeligvis nøkkelen hos oss i alle fall. Så i morgen er det blant annet dette som befinner seg i matboksene:
Speltrundstykker med diverse pålegg (regner med salaten bli plukket av, men det ser i alle fall fint ut!).

Ønsker alle en flott uke! :)

2 kommentarer:

  1. Synes det så fristende ut!
    Du må ikke finne på å få dårlig samvittighet for å sende med helt vanlige nister, altså. De fleste av oss gjør tross alt det. Eller lar ungene smøre sine egne..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... Ja, det enkle er ofte det beste og i dag kom rundstykkene i retur fra Snapp.. tenk å finne på å ha salatblad på under salamien! Fysj! Dårlig mor-poeng! ;-) Samvittigheten går helst på at jeg slenger samme noe, av og til er det nok å bare legge på en agurkskive så ser det mer fristende ut. Hovedsaklig er det vanlige nister her i huset også, med noen plusspoeng innimellom ;-)

      Slett