mandag 17. februar 2014

Ukens sunne snacks: Gummibokstaver

Jeg har planer om min egen bootcamp de neste fire ukene. Målet er minst fem treningsøkter i uken og økt fokus på kosthold. Det hele begynte forrige uke og da klarte jeg nok bare fire økter, men hei, det er jo bedre enn ingen! :) Jeg har også eksperimentert litt på sunnere snacks og de fire beste deler jeg med dere i løpet av de neste ukene! Først ut er gummibokstaver!


Utgangspunktet er gummibjørner, men da jeg ikke hadde gummibjørn utstikker (om noen vet hvor man får tak i det så skrik ut!) ble det bokstaver. Oppskriften jeg har brukt som inspirasjon finner dere her. Jeg har i grunn bare fornorsket den. Ser også at hun var mye heldigere med lyset under fotoseansen enn jeg var.. damn! Jeg hadde ikke trodd det skulle falle i smak hos ungene, men de gumlet det lykkelig i seg og glemte helt det "ekte" snopet som var på bordet!

Framgangsmåten er som følger:

  1. Skvis frukter som kan skvises og del opp bær/frukt.
  2. Putt alt i en kjele og kok på middels temperatur til frukt/bær er myke.
  3. Mos med blender, stavmikser eller lignende.
  4. Ha i ønsket søtning (stevia, sukrin, honning...) og gelentin. Bland godt.
  5. Hell i former, enten flate eller ferdige former. Jeg brukte rett og slett middagstallerkener dekket med bakepapir eller plast.
  6. Sett på kjøl i en times tid.
  7. Voila! Klart til utstikking eller spising! :)


Til gummibokstaver med jordbærsmak trenger du:
To kopper jordbær (jeg brukte fryste bær som var tint)
En appelsin
En lime
En sitron
En pakke gelantin
Søtning etter ønske. Jeg brukte fem dråper stevia berry.

Til gummibokstaver med blåbærsmak trenger du:
To kopper blåbær (fryste her også)
En halv grapefrukt
En sitron
To- tre ss eplejuice
En pakke gelantin
Søtning etter ønske. Jeg brukte 12 dråper stevia berry.



Håper noen våger å forsøke dette, jeg tror ikke du kommer til å angre! Husk at du kan like meg både på bloglovin og facebook så går du ikke glipp av de neste snacksene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar