torsdag 4. april 2013

Hasselnøttlatte

Tenkte jeg skulle dele oppskriften på min favorittkaffe med dere! Hasselnøttlatte som man med enkle grep kan gjøre om til en hasselnøttcappucino.

Man trenger:
Ca 2 dl hasselnøttmelk
En shot espresso kaffe
Kanel

Hvor får man tak i hasselnøttmelk da lurer du kanskje på? Enkelt! Man lager den selv! Jeg har nevnt det før, men nå tenkte jeg å gjøre et forsøk på å vise det i bilder.

Man ta altså 1 del nøtter og 2-2,5 deler vann. Alt etter hvor sterk smak en vil ha. La nøttene ligge i litt vann en liten stund. 30-60 minutter. Finn så fram en blender, stavmikser eller lignende. Kjør nøtter og vann til nøttene er knust.

Sil så gjennom et kjøkkenhåndkle, sil eller nøttemelkspose. Klem godt ut væsken slik at du er sikker på du får med deg all melken.

Massen du har til overs kalles nøttepulp, denne kan man ta vare på. Man kan tørke det og deretter male det til mel eller bruke det i kaker eller muffins. Jeg har mitt foreløpig i fryseren og sparer det til senere bruk.

Lag så en espressoshot. Jeg bruker nescafe pulver, men har man en kaffemaskin så kan man selvfølgelig lage shoten slik også. Varm opp melken, hell i glass og hell så over kaffen. Voila!

På toppen har jeg strødd litt kakao og kanel. Kanel er godt for det meste og passer perfekt på toppen. Les mer om helseeffekten av kanel her ( engelsk). Vil man lage cappucino er framgangsmåten den samme bortsett fra at man visper i melken mens den varmes slik at den skummer. Har man ikke nøttemelk kan man helt fint bruke vanlig melk når man lager disse to. Prøv for eksempel en cappucino med to spiseskjeer appelsinjuice i? Du kan oppleve at nøttemelken og kaffen skiller seg, det er helt normalt, en lett omrøring så er det problemet løst! :)

Da er det bare å nyte en deilig kaffekopp!

Ps. Drømmelykke ekspanderer virksomheten og er nå på facebook! Stikk innom og lik meg da vel ;) https://www.facebook.com/drommelykke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar