søndag 26. mai 2013

Lyderhorn is calling

I dag var turen kommet til fjell nummer to. Det utvalgte fjellet ble som nevnt tidligere Lyderhorn. Snipp skulle i bursdag klokken fire så da skulle jeg gå på fjellet i mens. Jeg hadde engasjert Gasellen, Svigerinne A, Bonusen og Nevø F til å bli med. Alt klappet og klart med andre ord. Tja... bortsett fra en liten ting... bursdagen begynte klokken TO! Dette oppdaget jeg ikke før 1445 og da har vi 30 min å kjøre + at jeg skulle plukke opp Gasellen på veien. Gratulerer til meg. Årets svimepris er herved tildelt!

På tross av dette rakk Snipp å overvære bursdagen i en halvtimes tid og i tillegg fikk han bli med til Lyderhorns topp. Han syns det var topp! To gøye ting på samme dag. Trenger ikke kinderegg da, holder med kjeks på toppen.

Turen var kjempefin. Litt bratt i starten, men veldig fin og synlig sti. Noen steder var det mye stein så der måtte vi klatre litt, men det var jo bare kjekt. Kjenner jeg har brukt litt andre muskler enn jeg pleier når jeg går i fjellet ja! Vi voksne lot oss begeistre av utsikten og ikke minst lot vi oss fascinere av de som hadde planer om å sykle ned igjen. Hjelpes. Jeg visste knapt hvor jeg skulle plassere beina, hver sin form for ekstremsport vil jeg si.

Utsikten litt nedenfor toppen.

Ungene derimot hadde ikke tid til å studere utsikten. Det var nemlig en som hadde vært litt uheldig nede i lien og han trengte assistanse fra Luftambulansen. Dette var selvfølgelig mye mer spennende enn utsikten. Må innrømme at vi voksne ble imponert over innsatsen til disse flotte menneskene som jobbet med å få denne personen trygt ned på bakken. For en jobb de gjør. Det der var ikke bare medisinsk hjelp, men rett og slett en redningsaksjon. Den uheldige karen fikk seg også en luftig tur ned. De fløy han nemlig hele veien fra Lyderhorn til Haukeland mens han hang i en pose i redningstauet (sammen med redningsmannen) under helikopteret. Jeg hadde tisset på meg av skrekk!

Vi brukte ca to timer på turen så det er akkurat passe kvelds-, familie-, vennetur. Kanskje litt bratt for de minste, men vi møtte noen med bæremeis og også noen litt mindre barn. Løvstakken ligger 477 moh og er et av de syv fjellene som omkranser Bergen. For de som går 7- fjellsturen er dette det første fjellet de starter på. Definitivt et fjell jeg kommer til å besøke igjen.

Litt show på toppen.
Jeg glemte kamera i dag. Skikkelig dårlig blogger! Så bildene er det Gasellen og Svigerinne A som stod for. Syns bildet av meg med sykkel var for bra til å ikke dele med dere! ;)

2 kommentarer:

  1. Så råflink du er! (Dere!!) Jeg har virkelig noe å lære.. Og den utsikten da, fantastisk!
    Hahaha for svimeprisen, jeg får den ganske ofte for tiden jeg også!
    Sykkelbildet er foressten priceless! Jeg bøyer meg i støvet for Drømmelykke Tha Husmorfit!
    <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaa! Kom til Bergen så skal jeg ta deg med på Lyderhorn- eller enda bedre! Gullfjellet! http://www.tunliweb.no/Bilder_SM/_album_Gullfjellet/cb3.jpg ;) Digger også sykkelbildet! Satser på ekstra poeng i konkurransen for orginalt bilde.. hehe Takk til (de gærne) syklistene som lot meg låne sykkelen til photoshoot ;)

      Slett