lørdag 25. mai 2013

Friluftsfamilien

Jeg har en drøm om at vi en gang skal bli en sånn friskus friluftsfamilie. En venn på facebook er sånn. Om vinteren er det skøyter, ski og akebrett som gjelder. Om sommeren lokker fjellet og de går slett ikke av veien for en fjellknaus. Nei da. Da finner de fram klatretau og klatrer over. Jeg er bare SÅ misunnelig. Nå skal man jo ikke være det i følge disse budene så jeg har forsøkt å starte min egen revolusjon og skjulte agenda her hjemme for å få oss ut, meeen det har vist seg å være vanskelig.



Jeg: Skal vi dra på ski i morgen?
Mannen: Da må vi være nede til ett for da begynner fotballkampen..

Jeg: Skal vi ta en tur på fjellet i helgen?
Mannen: Må bare sjekke fotballprogrammet for å se når kampen er.
Jeg: Okei, bare drit i det...

Jeg: Hva sier du? Skal vi gå hjorteløypen sammen i kveld etter at ungene er lagt, Bonusen kan se etter de små.
Mannen: Det er kvart-/ semifinale (i en eller annen idiotisk fotballcup) i kveld.
Meg: GAAAAAAAH ( river meg i håret!)

Okei.. fullt så ille er det kanskje ikke, men vi er nok over gjennomsnittet glad i sofaen vår. Så nå har jeg endret taktikk. Veien til å få mannen til å bli friluftsmenneske er gjennom barna. Garantert! Derfor tok jeg Snipp, Snapp og Snute med på tur i dag. Ut i skogen. Er bare en liten løype på halvannen til to km så tenkte Snute kunne få gå selv. Tok med bæremeis just in case.



Det gikk kjempe fint! Han stabbet og gikk. Snublet litt, men reiste seg opp og gikk videre. Det var som forventet Snapp som klaget mest. Han er litt bedagelig anlagt, men jeg tenker det kommer til å gå seg til. De hadde i alle fall masse å fortelle far når vi traff han igjen. Om froskeegg, rumpetroll og hoggormer. Sistnevnte så vi heldigvis ikke noe til så hvor de fikk det fra vet jeg ikke!

Rumpetroll..


Jeg håper i alle fall dette har sådd noen frø hos far. Han klippet hekk mens vi var på tur så det er heldigvis ikke bare fotball han fordriver tiden med! :) Vi har i alle fall blitt enige om at i sommer skal vi på en fjelltur som vi har snakket lenge om. Bonusen og Snipp skal få være med. Litt langt for de to andre foreløpig. Med oss skal vi ha telt og sovepose. Teltet skal mannen få bære. Jeg ville ha lavo, men mannen sa nei fordi det var for tungt. Så da gikk han like greit ut og kjøpte et tre roms telt! Jada, sikkert mye lettere det. Nå gjenstår det bare å se om det blir noe av. Tenker vi tar det når fotballen har ferie ;)

6 kommentarer:

  1. Du e bære så hærli Linda Therese :)

    -Vibeke-

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.. jeg tenker du ikke mente det den gangen jeg bet deg i fingeren som liten! Bra vi er blitt voksne og kan være venner! :D

      Slett
  2. Haha, i finger'n!?! ;) Æ tru du beit alt æ, værtfall d æ minnes :) Haha :)

    -Vibeke-

    SvarSlett
    Svar
    1. Badass i tidlig alder med andre ord ;) Jeg husker det ikke selv, men har blitt det fortalt! Jeg har vokst det av meg så jeg loooover å være snill når jeg kommer på besøk! :D

      Slett
  3. Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Om ikke det er fotball som er unnskyldningene, så er det mye mye annet. Har til og med blitt intervjuet av BT ang dette temaet.
    Lykke til. Håper du får bedre respons fra mannen enn meg ;-)

    Åsta B

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... Du vet hvor du finner meg Åsta så du må bare gi et ord om vi skal bytte partnere en dag! Jeg har noen fjell som skal foreseres i ditt område også og trenger en dyktig veiviser... du får følge med på bloggen så kanskje det kommer noe tips om hvordan man får mannen med!?

      Slett