mandag 4. mars 2013

Middagstips: chiligryte

I dag har det vært hjemmedag med minstemann som har pådratt seg litt feber. Etter mye grubling på middag kom jeg på at i dag hadde jeg lyst på chiligryte! Dette har jeg laget mange ganger og ungene pleier å være småspist når det kommer til denne retten, men i dag hadde jeg laget for lite! Det gikk ned på høykant hos alle så tenkte jeg måtte skrive ned oppskriften, og hvilket bedre sted å gjøre dette enn på bloggen??

Du trenger:
800 gr valgfri kjøttdeig, vi brukte kylling i dag.
2 fedd hvitløk
1/2 - 1 løk
Chili
En boks hakkede tomater
5 dl hønsebuljong ( eller annen buljong)
Olivenolje
Krydder ( jeg bruker cummin, mexican chili, paprika og salt)

Slik gjør du:
Kutt opp løk, hvitløk og chili. Mengde chili bestemmer du selv, jeg brukte en lillefingerlengde. Husk å fjerne frø og IKKE gni deg i øynene ( eller andre ømfintlige steder) etterpå! Stek kjøttdeigen i en stekepanne, kok opp vann til buljongen og sett begge deler til sides når det er ferdig. Hell olje i en panne. Når oljen er varm har du opp i løk, hvitløk og chili. Når løken er blitt gul har du opp i kjøttdeigen. Bland godt før du heller i tomatene og til slutt buljongen. Tilsett krydderet, smak til! La det koke i minimum 15-20 min. Jo lenger det koker, jo mer smak blir det.
Serveres med rømme/kesam og salat. Vi hadde også hummus til da jeg ELSKER hummus og mener det passer til alt ;) Snipp mente dette var som lørdagsgodt og at vi burde ha dette OFTE. Til og med Snapp spiste opp alt og han er kresen!

Ellers er det blitt en del hverdagstrim om dagen. Bilen vår står igjen og denne går det ut over mitt kompetanseområde. Er med andre ord ikke bare batteriet som må lades. Så i dag morges tok jeg rett og slett på meg treningstøy når jeg skulle levere de eldste i barnehagen og jogget hjem igjen. Ikke langt riktig nok, men hjalp på humøret! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar