tirsdag 23. juli 2013

Gravdalsfjellet

Det er definitivt sommer i Bergen nå og hva er vel bedre enn å bestige en fjelltopp da? Min trofaste følgesvenn Gasellen mente at Rhodos var bedre så da dro hun dit. Så mens hun svetter på en badestrand og nyter livet leide jeg inn svigermor og hennes venninne som superreserver. Jeg er heldig som har en svigermor som aldri sier nei til en utfordringer og guttene er heldige som har en sprek bestemor å leve opp til! Siden dette fjellet ligger i nærheten av svigermors jobb hentet vi henne der klokken tre. Svigervenninnen møtte vi ved start.

Utsikt fra Viggohytten mot Flesland
De to hadde vært her før så de kunne veien. Jeg hadde tatt med både Snipp og Snapp denne gangen. Vi måtte gå et stykke på grusvei før vi kom til stien. Grusvei er kjeeeedelig og både Snipp og Snapp lurte på om det var langt igjen før vi i det hele tatt kom til stien. Jeg angret bittelitt på at jeg hadde tatt de med, men visste at det nok ville bli kjekkere når vi begynte på stien. Ganske riktig! Det første vi møtte på var Pippi treet. Et tre med hulrom akkurat slik Pippi hadde. Dette måtte selvfølgelig utforskes. Videre oppover traff vi på blåbær i massevis og jeg angret nå på at jeg ikke hadde tatt med spann til å plukke i. Noen frosker havnet også i veien for oss, en holdt på å gi meg hjerteinfarkt der den spratt opp rett ved siden av foten min. De er jo komplett umulig å se før de hopper! Død og pine. Sopp fant vi også, men det er ikke noe å samle på. I mine øyne er all sopp som ikke finnes på butikken giftig og denne lærdommen viderefører jeg til mine barn. Om noen vil lære meg noe annet blir jeg takknemlig.

Fra Viggohytten mot Fyllingsdalen- en bydel i Bergen
Gravdalsfjellet er ikke så høyt 351 moh, men det føltes kjempe langt i dag. Vi gikk opp og ned og opp og bort og så opp igjen. Jeg er glad vi hadde kjentsfolk med oss for jeg hadde seriøst gått meg helt vill inni der. Det var sikkert tusen stier der. Siden de hadde vært der før så kunne de lokke med forskjellige ting som pippi treet, trapper og Viggohytten. Like motiverende for meg som for barna ;) Viggohytten er forøvrig åpen om søndager og da kan man kjøpe vafler der. Vel framme ved Viggohytten etterlot vi svigervenninnen, Snipp og Snapp her slik at de kunne studere flyene som
landet og tok av på Flesland. Jeg tok med meg svigermor til topps.
Utsikt mot Byfjorden fra toppen av Gravdalsfjellet
Hadde klart å lage et tidspress da mannen hadde en annen avtale klokken åtte. Med alle oppdagelsene på veien hadde vi selvfølgelig brukt litt lenger tid enn planlagt så da var det å skynde seg ned igjen. Kjentsfolket visste om en annen vei ned og den gikk litt raskere. Turen i seg selv var lite spennende da den for det meste gikk inne i en skog eller på grus. Med godt selskap gjorde ikke det så mye. Vi sang litt, studerte litt og klatret litt i trær. Fin tur for barn da de får gjøre mye av det de syns er gøy som klatring i både trær og fjell og utforske hva naturen har å by på. Vi legger nok turen innom her en søndag :)
På toppen!
Så da har jeg fire fjell i boks. Bare 17 igjen....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar