mandag 1. desember 2014

1. desember: Julevask

Jeg er en rotete person som helst foretrekker å ha det ryddig. Eller.. sagt på en annen måte så har jeg mer system i rotet, enn rot i systemet. I alle fall i mitt hode. Problemet med dette er gjerne at jeg ikke har et plettfritt hjem. En av grunnene blant annet til at jeg slett ikke er interiørblogger. Ja, for selv om jeg vet at de bare flytter på rotet så har jeg på følelsen av at det i mitt tilfelle hadde vært ensbetydende med full ommøblering hver gang.

Okei.. jeg får det kanskje til å høres ille ut, og muligens er det sånn at jeg rett og slett bare er lat. Jeg er ikke god på verken julevask eller vårrengjøring, men innimellom så får jeg et snev av husmorgenet. Som i går. Da vasket jeg vinduer, kjøkkenskapene og badet fikk seg en overhaling. Resten av huset fikk seg en omgang før helgen. Hos oss skjer nemlig ikke rengjøring til faste dager. Jeg innrømmer at det hadde vært sinnsykt deilig å ha rent hus til hver eneste helg, men det blir mest etter behov. Eller når vi får besøk.

For det oppdaget jeg her for noen uker siden da jeg skulle ha vinklubb hjemme hos meg. Svettebyene ville nesten ingen ende ta. For det var liksom ikke nok å bare vaske huset! Neida, her måtte det styles og fikses. Helst skulle jeg både malt litt vegger og fått opp de listene som manglet, men dessverre så er jeg livredd for sagen så da måtte jeg be mannen om hjelp og da hadde han garantert tenkt at det hadde klikket. Etter et strøk maling på stolene og en intens rydding måtte jeg bare innse at dette ikke gikk. Huset mitt er som det er. For lite. Eventuelt fylt med for mange mennesker. Så det fikk bare bli som det ble. Det verste overflaterotet ble ryddet vekk. Jeg vasket, tørket støv og gjorde det mest nødvendige, men ikke noe ekstraordinært. Innrømmer at jeg senket belysningen noe og fikk lett panikk da noen ville ha mer lys fordi de nærmest ikke så vinetiketten, men det gikk bra likevel. Huset så veldig presentabelt og ryddig ut og jeg tenkte at kanskje vi burde ha besøk oftere? :)

Det blir nok ikke noen kjempe julevask i år heller, men vi skal nok få det koselig for det. Resten tar jeg på en litt mindre travel tid når det passer bedre. Kanskje til våren? Jeg tror ikke det er nødvendig å vaske ned hele huset til jul. Julen kommer jo likevel. Og med fire barn i hus skal det godt gjøres å holde huset plettfritt til enhver tid. Vi skal jo tross alt leve litt også! Merkelig nok klarte jeg ikke finne noen bilder av rotet som jeg har tatt, men heldigvis hadde Snapp ordnet med et illustrasjonsbilde fra Snipps rom:

Skrekk og gru!


Sååå... Hva med deg? Skal du ta julevasken i år? Om du er som meg kan du jo ta en kikk her  og her for noen tips! :-)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar