lørdag 9. november 2013

Dag 3 av et nytt liv

Dag 3 ble naturlig nok en fridag da jeg var på jobbsamling hele dagen med påfølgende middag og show. Siden det ikke ble noen trening tenkte jeg vi kunne snakke litt om mat?

Nå er det viktig å legge seg på minne at jeg slett ikke er noen ernæringsekspert. Dette blir derfor bare mine personlige tanker og refleksjoner. Jeg tenker at man må bruke logikk og sunn fornuft. La meg også få si at jeg ikke sverger til noe spesielt kosthold som lavkarbo eller annet, men jeg mener at det hos mange slett ikke er dumt å redusere inntaket av karbohydrater. Og da ikke bare karbohydrater i form av sukker. Man kan fint bytte ut hurtige karbohydrater med mer langsomme og i mange tilfeller kan man raskt redusere dette rett og slett ved å lage maten selv.

Hjemmelaget frokostblanding med langsomme karbohydrater.


Både Kristine og Mjuuugly er to stykker jeg henter mye inspirasjon av. De har kanskje forskjellige retninger, men målet er det samme; sunn mat. Kristine sier også at hun slett ikke bruker lang tid på å lage sunn mat. Snarere tvert i mot. Hun tilsetter en del proteinpulver så dersom en ikke ønsker dette kan man i de fleste tilfeller øke opp de andre tørrvarene. Ideelt sett ønsker jeg meg så ren mat som mulig. Jeg tror ikke vi blir sunnere av å "finne opp" sunnere produkt. Ved å legge til tilsetningsstoffer som noen har laget i en fabrikk har vi plutselig noe vi kan kalle sunt. Jeg sier ikke at jeg ALDRI spiser det. Jeg er for eksempel en sucker etter cola zero... Alt handler om måtehold. Så lenge man tenker fornuftig det meste av tiden er det ikke noe i veien for å skeie ut innimellom.

I denne perioden tenkte jeg at jeg skulle bli litt mer bevisst på hva jeg putter i meg. Jeg kommer nok til å forsøke meg et lavere inntak av karbohydrater, men jeg kommer ikke til å øke inntaket av bacon for de. Denne artikkelen her ( som alle bør lese) bekreftet mye av det som jeg har tenkt lenge. Spesielt interessant er det som blir skrevet om at animalsk fett ( protein) i seg selv ikke fører til fedme, kun dersom insulinnivået har økt på grunn av et høyt inntak av karbohydrater. Jeg nevner likevel igjen at dette er det som ser ut til å passe for meg. Kroppen min ser rett og slett ut til å trives bedre med mindre karbohydrater. Bildet under her ligger ute på nettsiden til lavkarboklubben og det sier mye fornuftig etter mitt hode.


Ut fra dette bildet kan hver og en selv velge hvor de vil ligge i pyramiden. Så nå er det bare for meg å gå i gang med matplanleggingen. Jeg føler vi allerede har et noenlunde fornuftig kosthold, men for min del blir det nok mindre pasta, ris og poteter framover. Heller mer grønnsaker! :)

Syns du dette høres helt på trynet ut eller er du litt/ veldig enig med meg her?



2 kommentarer:

  1. Min blogg var opprinnelig en lavkarbo/ketose/rawfood/helse-blogg, men i dag handler det mest om litteratur og kultur og litt tur. Etterhvert som kostholdet ble mer og mer integrert i livet mitt, ble jeg lei av å ta bilder av sunn mat, og å legge ut oppskrifter, for maten som begynte å gjenta seg selv.
    Jeg er ikke alltid like flink, men spiser fremdeles vegetarisk, kortreist og ikke ferdigprodukter. Litt mer hvetemel og sjokolade har det blitt, men jeg holder meg unna brus og annet sukker.
    Er enig med det du skriver, men ville kommentere det med Cola Zero. Kroppen din oppfatter det søte du tar inn, selv om det ikke er karbohydrater/kalorier i det, og stopper forbrenningen. Mener du alvor, bør du kutte ut alt som smaker søtt, ikke bare det som er uten karber.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig angående zeroen. Er heldigvis blitt flinkere da! Jeg tenker også at det er fornuftig å lære seg til at ting ikke skal være så himla søtt. Lærer man seg til det så tror jeg mye er gjort :-) Takknemlig for alle tips jeg får med meg på veien!

      Slett